Waar liep het mis met het imago van kleurstylistes en imagocoaches? Waarom wordt al te vaak gedacht dat kleur en stijl enkel en alleen een leuk tijdverdrijf is voor fashionista’s of vrouwen die gewoon graag shoppen en nooit weten wat ze aan moeten?
Denk je zelf in stilte ook een beetje in die richting? Lees dan zeker verder en kom te weten waar het echt over gaat.
De kans is groot dat bovenstaande misvatting een gevolg is van 1 van volgende redenen :
· Het lijkt op een hobby of een leuk tijdverdrijf. Vaak hebben kleurstylistes zelf een zoektocht achter de rug omdat ze zich niet goed in hun vel voelden. Daardoor lijkt het alsof je de cursus kleur en stijl gaat volgen omdat het gewoon leuk is of omdat je eens iets anders wil. Echter zij die zich blijven bijscholen en er werkelijk een bij- of hoofdberoep van maken, zijn vaak de imagocoaches die zelf ondervonden hebben wat een analyse met je doet en hoe je je binnenkant, buitenkant en overkant op 1 golflengte krijgt. Het is geen bevlieging of rage, het is een proces dat je helpt in groei. Een kleur- en stijlanalyse helpt je in je persoonlijke groei, maakt je duidelijk wie jij werkelijk bent en geeft je opnieuw inzicht in wat van jezelf is ten opzichte van wat je meekreeg onder invloed van opvoeding, omgeving, mode en media. Het brengt je dus weer dichter bij je kern, bij je ware ik.
· Een waar diploma ontbreekt nog vandaag. Imagocoach of kleurstyliste word je door het volgen van een cursus in volwassenonderwijs, waarvoor je een certificaat ontvangt. Het gaat natuurlijk nog niet over een studierichting in het onderwijs met een diploma. Laat ons hopen dat dit er ooit komt, maar daarvoor zal er nog wat water door zee moeten vloeien. Dit is echter geen reden om te twijfelen aan de deskundigheid van experten. Een studierichting ontstaat altijd pas na een evolutie en proces dat aantoont dat de noodzaak er is.
Daarenboven wordt de kwaliteit van een analyse bepaalt door de persoon die de dienst aan biedt. Kwakzalvers heb je natuurlijk in elke sector. Gedegen experten gelukkig ook. Vergelijk dit maar met een architect of dokter. Daar ga je ook op zoek naar een bekwame expert en die kwaliteit hangt evenmin enkel af het diploma van de deskundige. Een kleurstyliste, die dus gepassioneerd is in dit vakgebied en met volle aandacht de klant ter dienste is, heeft de opleiding kleur en stijl waarschijnlijk aangevuld met allerlei andere opleidingen in kleur, stijl, coaching en psychologie of andere aspecten en onderwijst zichzelf continu aan de hand van lectuur en studie.
· De consument ziet vaak de noodzaak niet van een analyse. Dit is nog steeds het geval bij een aantal vrouwen en dus spijtig genoeg, zeker ook bij veel mannen. Hoe komt dit? De meesten hebben al wel eens gehoord over een kleuranalyse of over seizoentypes (lente, zomer, herfst, winter). Geregeld hoor je ook iemand zeggen : ‘Dat heb ik al eens laten doen’ Waar velen niet verder over nadenken, is dat de analyses van pakweg 5 jaar geleden niet meer hetzelfde zijn als een persoonlijke analyse van vandaag bij een imagocoach, die zich continu verder ontwikkelt in dit vakgebied. Bovendien is er een groot verschil tussen marketingstunts die kledingzaken doen, waar je op 10 minuten tijd een gratis analyse kan krijgen, en de kleurexperten waar je op afspraak gaat en gedurende meer dan een uur advies ontvangt in een persoonlijke coaching. Een imagocoach die de dag van vandaag haar vak au sérieux neemt, werkt vermoedelijk niet meer alleen rond buitenkant en leuke outfits. De binnenkant en het goed gevoel van de klant spelen intussen een zeer belangrijk rol om op zoek te gaan naar passende outfits en uitstraling. Je kledingstijl behoort tot de non-verbale communicatie en dus eveneens het verhaal dat je over jezelf vertelt. Daarom is het zowel belangrijk voor mannen als voor vrouwen, voor zelfstandige ondernemers als voor werknemers, voor leidinggevenden als ondergeschikten in een team. Zelfs als mama of papa, zoon of dochter, partner in een relatie of als single kan je aan de hand van je uiterlijk een misleidend verhaal vertellen en daardoor maar niet het doel bereiken dat je zo graag wil.
Ben je mee in deze redenering en vraag je nu af wat een kleur- en stijlanalyse voor jou kan betekenen? Wist je ook dat er zowel een kleuranalyse van je buitenkant als van je binnenkant bestaat? Een analyse van de buitenkant vertelt waarom bepaalde kleurtinten beter passen bij je uiterlijke kenmerken. Een analyse van de binnenkant geeft je inzicht in je kwaliteiten en je valkuilen en je leert de juiste kleuren gebruiken om je kwaliteiten in de verf te zetten en je valkuilen aan te pakken.
Heb je nu misschien nog meer vragen en vooral interesse in wat een imagocoach nu juist doet?
Kom dan gewoon eens vrijblijvend op de koffie. Ik leg je graag uit wat er allemaal kan en we zoeken op jouw maat uit waar je het meest mee gebaat bent.