Je wil gehoord en gezien worden. Dit wil je eerst en vooral als mens, want dit is gewoon een primaire psychische behoefte. En je wil dit ook als werknemer, als ondernemer, als partner, als ouder, als kind, als vriend of vriendin,…

Voor ondernemers bestaan er allerhande brand- en marketingspecialisten die je de trucjes leren om offline of online zichtbaar te zijn. Voor werknemers zijn er opleidingen en loopbaancoaches of je doet gewoon je job omdat het zo hoort. En voor elke mens bestaat de juiste coach, therapeut of psycholoog.

Hoe vind je het juiste advies in heel dit kluwen? Ik kan geen beter antwoord bedenken dan ‘Volg je gevoel!’. En ik weet uit mijn eigen proces dat dat soms toch ook weer niet zo gemakkelijk is. Twijfel en onzekerheid, je weet wel.

En wat als die juiste raadgever je toch niet brengt waar je heen wil? Zou het kunnen dat je jezelf in de weg staat, dat je jezelf tegenhoudt en je dus niet durft laten zien wie je bent?

Is geel de kleur die je zichtbaar maakt? Misschien en misschien niet.

Natuurlijk zorgt geel ervoor dat je gezien wordt. Uiterlijk dan toch. Kijk maar eens naar een groepsfoto, waarbij 1 persoon een gele outfit aan heeft. Je aandacht gaat eerst en vooral naar het geel van die outfit. Dus, zichtbaarheid! Is dat wat je wil? Deze oppervlakkige zichtbaarheid?

Wanneer je geel gebruikt om de foute reden zal het niet werken. Of misschien, even lijken te werken en dan weer niet. Bovendien is geel één van de moeilijkste kleuren om te dragen voor velen onder ons. Hoe kan het ook anders? 95% van de bevolking heeft EEN gebrek aan zelfvertrouwen, groot of klein. Dus dan voel je je niet zomaar prima in de meest zichtbare kleur die er is.

Draag de kleuren die bij jou passen

En wat zijn de kleuren die bij je passen? De kleuren die mooi reflecteren op je gelaat? Of vraag je, als ondernemer, beter het advies van een brandingspecialist of graficus? Er is vast wel iemand die de mooiste kleuren voor jou kan uitzoeken volgens exacte kleurtheorieën. Het kan werken, zolang het maar bij jou past en vooral, zolang er niks gecreëerd wordt dat bij jou onbewust iets blokkeert.

En daar zit de sleutel tot succes

Ik zou nu kunnen zeggen : Kies voor je powerkleuren en het komt allemaal goed. Uiteraard, dan spreek ik voor mijn winkel. Top idee, niet?

Het is niet zo eenvoudig en ik blijf bij ‘Volg je gevoel’ en ook wel ‘Zoek iemand die je helpt om dat gevoel te kunnen volgen’. De sleutel tot succes zit niet zomaar in je powerkleuren, en soms vooral in je balanskleuren. De sleutel zit hem in het stoppen van de onbewuste zelfafwijzing. De sleutel zit niet in dat ene tovermiddel, waarvan er massa’s zijn. De sleutel zit niet in de mooiste spreuk die je rationeel vanbuiten kent en toch niet helemaal vanbinnen kan voelen. De sleutel zit in jezelf en jij dient het slot open te breken. Jouw kleuren brengen zeker aan het licht waar die zelfafwijzing zit. Soms is het klein en snel duidelijk, soms zit het heel diep onder het stof, soms is het ontzettend hardnekkig. En zeker in de laatste 2 situaties, werken al die mooie theorieën niet, omdat jij jezelf onderliggend blijft afwijzen. En dan blijft het strugglen tot jij jouw sleutel vastneemt. Verder kan ik enkel zeggen : Been there, done that! Ik draag nu alle kleuren waar ik zin in heb en ik doe niets liever dan spelen met alle regeltjes. Dat wil zeggen dat ik de regels soms toepas en soms heel bewust over boord gooi. Ik volg mijn gevoel. En de leuke complimenten, die regenen vaak binnen terwijl de zon schijnt. Daar krijg ik kleur van. Leef je leven in jouw kleuren!